For en tid siden mottok Hamarøy kommune og ordfører Britt Kristoffersen flere innspill vedrørende fritidsaktiviteter for barn og unge fra elever i 7. klasse ved Oppeid skole.
Innspillene var en del undervisningen der elevene har lært om demokrati, hvordan det fungerer og hvordan de kan bli aktive deltakere i det.
Et av brevene gjaldt et konkret ønske om et bedre busstilbud mellom Storjord og Oppeid.
Transport er viktig
Og nå har ordfører Britt Kristoffersen fulgt opp innspillet.
– Hamarøy kommune har to skolekretser som hver dekker store geografiske områder, med mange små og større steder der våre barn og unge bor spredt i hele kommunen. Både de selv og kommunen ønsker at de skal kunne delta i felles aktiviteter på fritida, møte venner og være sammen på tvers av steder. Muligheter for transport er da svært viktig, og busstilbudet bør legges til rette for dette, påpeker ordføreren i en henvendelse til Nordland Fylkeskommune.
Les også:
Enkelte tidligere rutetilbud, ved tilkjøring til eller retur etter skoleskyss, har opphørt de siste årene, viser hun til.
– Dette vil ordfører oppfordre til at man ser på igjen, samt at også øvrige rutetilbud ses på for å komme i møte lokale behov. Hamarøy kommune vil gjerne ha dialog om muligheter både innenfor ordinære rutetilbud og supplement i form av f.eks. bestillingsbussløsninger for å løse lokale transportbehov mellom stedene i kommunen. I tillegg til våre barn og unge er det også behov våre innbyggere ellers har, f.eks. til og fra tjenester i de største tettstedene, skriver ordføreren avslutningsvis i brevet.
– Fantastisk bra
Til NordSalten Avis sier Kristoffersen at hun er takknemlig og glad for at barn og unge engasjerer seg.
– Det er fantastisk bra (at barn og ungdom engasjerer seg i samfunnsspørsmål og politikk journ.anm.). Alle brevene er inkludert som referatsaker i formannskapet fordi at på den måten kan vi løfte frem og synliggjøre innspillene. Ungdomsrådet har også fått de til orientering. Barn og unge, og innbyggere generelt, er de viktigste stemmene. Det er bra at unge lærer seg hvordan de kan påvirke.