NESTEN HELT FRI: Refviksanden i Kinn kommune er en perle få kjenner til. Stedet faller mellom to kategorier campingsteder. Det har ikke alle fasiliteter som forbindes med en campingplass, men er en midlertidig bobilplass, som drives av bygdefolket og som kun er betjent om sommeren. Foto: Magne Klann / Bobilguiden

Planer om bobilferie? Her er ekspertenes beste tips

Ferie i bobil trenger ikke bety nye naboer tett på. To gode alternativer er camping i byen og camping i det fri.

– Det finnes minst 13.000 gode steder å campe i dette landet.

Dette sier fotograf og forfatter Magne Klann. I fem år har han kjørt rundt i Norge, funnet fram til de beste campingstedene og skrevet bøker om det.

Klanns tips til hvor du bør campe kan deles opp i tre kategorier: Tradisjonelle campingplasser, bobilplasser og fricamping.

De tradisjonelle campingplassenes gleder og sorger kjenner de fleste kanskje til. En fordel med bobil framfor campingvogn er at det er enklere å velge andre de to andre alternativene. For eksempel lar det seg mange steder gjøre å parkere bobilen mer eller mindre midt i byen. Kjennetegnene på sistnevnte overnattingssted er lite areal til klappstolene – og få sanitærtilbud. For dem som er ut etter en byferie, kan dette likevel være en super løsning. Spesielt liker Klann seg på kaia i Lillesand. Sjølyst i Oslo kan han også anbefale.

FULL OVERSIKT: Magne Klann har skrevet fire innholdsrike bøker med gode tips til hvor du kan campe med bobilen. Foto: Magne Klann/Bobilguiden

Sand og fjell

Er det natur, stillhet og total feriemodus du er ute etter, anbefaler Klann fricamping. For de virkelig storslagne naturopplevelsene reiser Klann aller helst til Kvitnesfjæra på øya Tomma på Helgelandskysten. Er han på Østlandet, ikke langt unna svenskegrensa, parkerer han på «Kompassen» i Halsjøen i Våler kommune. På Vestlandet har han mange favoritter, men Refviksanden er et enkelt førstevalg.

– Dette stedet er ikke direkte fricamping, innrømmer Klann og forklarer:

– Refviksanden er en midlertidig bobilplass for sommersesongen drevet på enkelt vis av den lokale idrettsforeningen. Dette er et område svært få kjenner til, men jeg vil påstå at du her finner en av landets flotteste sandstrender. I tillegg har du utsikt mot Stad, et av de mest forblåste stedene i landet.

Kvitnesfjæra, Kompassen og Refviksanden byr på tre helt ulike naturopplevelser, men har likevel en fellesnevner – du må klare deg selv.

Saken fortsetter under annonsen.
[annonse]
ET HAV AV MULIGHETER: Magne Klann har på vegne av bobilfolket undersøkt så å si alle muligheter for parkering og camping i Norge. Her ved Kvitnesfjæra på øya Tomma på Helgelandskysten. Foto: Magne Klann/Bobilguiden

Aktiv ferie

Også tobarnsmor og forfatter Stine Mari Velsvik sverger til camping i det fri. I boka «Bobil – opplevelser for livet» deler hun både praktiske tips og personlige historier. Men det å oppgi fine steder som egner seg til fricamping, synes hun er vanskelig:

– Jeg har ikke et favorittsted for fricamping. Hvilken plass som er den perfekte, avhenger nemlig veldig av årstid, sesong og hvilke aktiviteter vi driver med.

Ikke sjelden har familien stoppet opp på et nedlagt ferjeleie, en enkel rasteplass eller en øde slette:

– Noen ganger har vi fått nyte nydelige solnedganger eller soloppganger bare ved å svinge av og overnatte på en rasteplass midt på en fjellovergang.

Lumpen start

Velsvik snakker ivrig om campinglivet i dag, men for noen år siden var hun fryktelig skeptisk. Hun hadde absolutt ingen planer om å bli assosiert med bobilfolket. Til det var hun for ung, dessuten var det harry.

Da bobilkjøpet likevel var et faktum, var det fordi kjæresten Alrik gjennomførte kjøpet regelrett bak Stine Maris rygg. Bobilen kom dermed inn i livet til hennes på en litt lumpen måte. En trøst var det derfor at bilen Alrik hadde skaffet, en grå Weinsberg bybobil, nesten kunne forveksles med en ganske vanlig varevogn. Bilen var enkel og ordinær, men hadde likevel alt de trengte.

Etter hvert innså Stine Mari Velsvik at bilen åpnet for et helt nytt og spennende familieliv, og at det nå lå mange muligheter foran dem.

– Etter at vi fikk bilen, har vi brukt mye av tiden på å dyrke de aktivitetene vi liker. Det er sykling, bading, dykking og lek på rullebrett og bølgesurfing. Andre store opplevelser er soloppganger og solnedganger, og måne- og nordlysobservasjoner.

Kort og godt

Noen av disse aktivitetene fordrer at du er villig til å kjøre lenge, men Velsvik slår gjerne et slag for de små distansene:

– Korte kjøreturer kan ta deg til steder du trives og også utfordres fysisk, sier hun.

Campingentusiast Magne Klann er enig:

– Ikke kjør for langt, oppfordrer han. – Det er ingen som liker å sitte i bil i fem eller seks timer om gangen. Skal du til Nord-Norge, bør du dundre på i en dag eller to, og så holde deg i et gitt område over tid.

Begge opplever likevel at turen er selve målet.

– Med bobil er du alltid fremme, sier Velsvik.

En annen fordel med korte turer er graden av forurensing. Jo kortere du reiser, desto mindre miljøavtrykk.

Stemningen i bilen

Hvordan ha det bra sammen over lengre tid på liten plass? Flere steder i boka tyr Velsvik til uttalelser fra eksperter. I kapittelet «Å reise sammen» finner vi råd fra psykolog Line Marie Warholm om hvordan man kan takle utfordringer når man bor tett på hverandre. Her dreier det seg både om å inkludere hverandre og om å respektere grenser og autonomi. Psykologen trekker også fram de positive sidene ved tette boforhold: Gleden ved felles opplevelser, samhold og det å bli godt kjent med hverandre.

Familien Velsvik har laget en liste over suksessfaktorer som øker trivselen. En av dem er å styre minst mulig med senger og oppredning. Et annet poeng er at atskilte soner i bilen gir privatliv og voksentid. For å unngå rot og kaos, må bare de mest nødvendige tingene med. I forlengelsen av dette bør man også unngå å stadig måtte pakke ting opp og ned fra bager og sekker. Når det kommer til mat, bør den være lett tilgjengelig, helst handlet inn fra en lokal produsent.

Spontane innfall

Selvstendighet, frihet og fleksibilitet er tre grunner til at flere og flere går til anskaffelse av bobil. Underveis kan man følge spontane innfall og oppsøke akkurat de aktivitetene som der og da virker spennende.

Her kommer fricampingen inn som en sentralt element. Velger du å fricampe, slipper du dessuten å ha naboen tett på og til stadighet kjenne duften av solkrem blandet med stekte koteletter. På disse plassene – i skogen, ved sjøen eller på fjellet – er det kanskje verken sanitæranlegg eller dagligvarebutikk i nærheten, men til gjengjeld kan du parkere hvor du vil, så lenge du holder deg til veier, parkeringsplasser og dertil hørende parkeringsbestemmelser.

– Mange misforstår allemannsretten og kjører ut på strender og jorder, opplyser Stine Mari Velsvik. – Det ikke er lov å kjøre og parkere utenfor vei og parkeringsplass. Det er faktisk ganske strengt. Allemannsretten gjelder ikke for biler, men for folk.

Delt glede er dobbel glede

At det likevel finnes flust av steder å parkere, kan Magne Klann skrive under på. Han har ofret flere år av livet sitt nettopp på camping. Skjønt, noe offer har det jo ikke vært, og han gleder seg stort hver gang han på bobilfolkets vegne finner en ny og egnet plass.

Fire bøker har kommet til som et resultat av jakten. «Bobilguiden 1» tar for seg Sørlandet og Østlandet. «Bobilguiden 2» starter ved Trøndelag og kartlegger Midt- og Nord-Norge. «Bobilguiden 3» tar for seg Vestlandets kjente og ukjente campingplasser, men også steder du kan fricampe. I tillegg er «Campingguiden» et utvalg for hele landet med tanke på dem med campingvogn. Å dele alle disse stedene med andre mener Klann bare er en fordel:

– Det er ingen grunn til å holde dette hemmelig, det blir bare mindre trykk på de 200 stedene som alle vet om!

Bobilstatistikk i Norge: 

* Fra 2010 til 2020 ble antallet registrerte bobiler i Norge doblet. Totalt er det nå over 52.000 bobiler.

* Troms topper statistikken med 22 bobiler per 1000 innbyggere. Finnmark og Nordland kommer hakk i hæl.

* Hordaland har flest bobiler i antall, men fordelt på innbyggere blir tallet likevel ikke riktig så høyt, med 10 biler per 1000 innbyggere.

(Den gamle fylkesinndelingen brukes fordi de nyeste bobiltallene fra SSB er fra 31.12.2019)

Kilde: SSB

Debatt
Nord Salten Avis oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.