Ikke prioritert: E6 Megården – Mørsvikbotn blir satt på vent. Det er ordfører i Steigen, Aase Refsnes, skuffet over. Foto: Arkiv

Skuffet etter utsettelse: –⁠ Dette er ikke et overdådig motorveiprosjekt

Aase Refsnes opplever det som en stor skuffelse at regjeringen utsetter vegprosjektet E6 Megården - Mørsvikbotn i Sørfold.


– Det er rart med det. Som ordfører i Steigen over flere år, er strekningen noe av det jeg får flest innspill på. I likhet med Hamarøy, er dette veien vår til veldig mange viktige tjenester. Det er veien ambulansen kjører når vi er syke, eller skal føde. Det er veien politiet bruker når de rykker ut fra Fauske. Det er denne strekningen laksenæringen i Steigen bruker for å sende sine 15 daglige trailere til Fauske togstasjon, sier Refsnes og legger til: 

– Dette er rett og slett den landfaste koblingen vår til resten av verden. 

I Statsbudsjettet som ble lagt frem torsdag formiddag, er det foreslått at alle de fire veiprosjektene som Vegvesenet har prioritert høyest for byggestart i 2023, deriblant E6 Megården - Mørsvikbotn, blir satt på vent.

Stengt vei

Refsnes var selv på tur til samferdselsmøtet i Bodø da statsbudsjettet ble lagt fram. 

– Det var sendt værforbehold på hurtigbåten, så den turte vi ikke å ta. Mens vi kjørte til Bodø kom beskjeden om at E6 Megården - Mørsvikbotn var utsatt i Statsbudsjettet. Samtidig fikk vi beskjed om at E6 var stengt, og båten tilbake fra Bodø til Steigen var innstilt, forteller hun. 

– Det sier noe om hvor avhengig vi er av å være koblet til resten av verden. Og vi vet hvor mange ganger strekningen er stengt i løpet av et år, fortsetter hun.  

Hun gir igjen uttrykk for skuffelsen, og synes regjeringen burde levert i denne saken. 

– Hvis de er opptatt av både tryggende hverdagsveier og næringsutvikling i nord, er dette noe de burde levert på. 

Refsnes mener dette er en sak politikerne ikke må gi seg på, noe som blir viktig å jobbe med fremover. 

– Samtidig er det regjeringen som har ansvar for dette. Jeg kan prøve å bruke mine kanaler, men jeg representerer ikke et parti som sitter i regjering. Jeg håper likevel at regjeringen skjønner behovet på bakgrunn av tilbakemeldingene som er kommet i dette prosjektet. 

Stramt budsjett

Vegdirektør, Ingrid Dahl Hovland uttalte i en pressemelding at dette er et meget stramt budsjett. 

– Vi har hatt en flat bevilgning de siste tre årene, samtidig som prisveksten er høy innenfor drift, vedlikehold og utbygging. Når prisveksten må dekkes innenfor eksisterende rammer betyr det lavere aktivitet. Vi skal fortsatt prioritere å holde veiene åpne og trygge, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding. 

– Den ekstraordinære økonomiske situasjonen, med kraftig prisvekst på flere områder, gjør at vi er pålagt å redusere investeringene våre kraftig. Jeg forstår at dette vil være skuffende for veldig mange. Men vi må forholde oss til realitetene, sa Hovland.

Refsnes har forståelse for at budsjettet er stramt, men:

– Uten å sammenligne oss med andre, er ikke dette et overdådig motorveiprosjekt. Dette er rett og slett for å holde Norge åpent og koble landet sammen i 12 tunneller som ikke er EU-godkjent, avslutter ordfører Aase Refsnes. 

 

Debatt
NordSalten Avis oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.