Hundmulen ovenfor Skarvika. Foto: Kjell Fredriksen
Turspalta med Kjell Fredriksen

Tur til Hundmulen

Kjell Fredriksen, friluftslivsentusiast og fotograf gir deg sine beste turtips tilpasset årstida. Ble du inspirert av turen?

Denne gangen skal jeg ta dere med på en luftig tur, så hvis du har barn eller dyr du ikke har kontroll på, så er det lurt å være forberedt.

Turfakta

• Noe krevende tur
  • Ca. 1,8  km på grusvei mot Skarvika og ca. 2 km opp fra veien og til Hundmulen
  • Turvante barn greier denne
  • Vær forsiktig i heftig vind, kammen er smal
  • Flott utsikt
Vi skal til Hundmulen ovenfor Skarvika nord i Hamarøya. Kjør E6 til den knape Nordkil-svingen og fortsett ned til Nordkil gjennom gården der og opp bakken til høyre.

Det går en grusvei over fjellet til Skarvika. Det er port i begynnelsen av denne veien, og det er greit å parkere her. Da er det bare å gi seg oppover bakkene til det begynner å tippe nedover igjen til Skarvika.

Et stykke nedi bakken ovenfor gårdene får du en sti på høyre hånd oppover dalen langs elva. Her var det tidligere en dekorativ port, vet ikke om den står ennå. Følg stien oppover dalen til du kommer på nordsiden (baksiden) av Hundmulen og se om du finner en brukbar vei opp.

Her er greit å gå, og i skaret mellom Hundmulen og begynnelsen på Hatten, dreier du
vestover og opp på Hundmulen. Det er skikkelig bratt på sørsiden, og kammen bortover er ikke særlig brei. Du får en herlig utsikt til Skarvika, Tannøya, Tortenåsen og store deler av Hamarøy.

Foto: Kartverket

Debatt
NordSalten Avis oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.