Av Hamarøy Arbeiderparti v/Linn Berntsen og Steigen Arbeiderparti v/Evy Røymo
Prosjekt E6 nordover fra Megården får ikke oppstart i kommende budsjettår! Vi var alle forberedt på at kommende statsbudsjett ikke ble særlig raust på veisida- men at veiforbindelsen mellom nord og sør ikke skulle prioriteres nå overrasket og skuffet oss. Hva i alle dager er viktigere enn å komme i gang med denne utbedringen?
Europavei 6 vil vi påstå er Norges viktigste veistrekning og framstår på denne strekningen som en dårlig ivaretatt fylkesvei. La oss rippe opp i hvem som bruker denne veien og som har behov for at denne er brukbar:
- Varetransport fra sør til hele Nord-Norge nord for Fauske
- All sjømat fra Sørfold og resten av Nord-Norge som enten skal nå toget på Fauske eller fraktes videre på samme E6
- Turister som skal besøke hele Nord-Norge fra Fauske og nordover og som skal hjem igjen
- Fødende, skadde og syke som fraktes med blålys i ambulanse til Nordlandssykehuset i Bodø
- Arbeidsfolk som reiser ut og inn av regionen enten via flyplassen i Bodø, toget på Fauske eller videre med bil
- Innbyggere som har behov for å handle til hus og eiendom, time hos tannlege eller andre ærend hos spesialisthelsetjenesten på Fauske eller i Bodø
- Skoleelever
- Politi- som i perioder har vakt i Nord-Salten og er stasjonert på Fauske
Alle biler som skal nordover eller sørover må kjøre her- her er det ikke behov for å regne på trafikkmønster eller antall kjøretøy. Vi siterer AN.no 4.oktober: «I tidsperioden 1.jan 2018-12.okt 2021 har Norge, takket være utfordringer på denne strekningen, i teorien vært delt i to hele 55 ganger (stenging som har vart i èn time eller mer)»
Reguleringsplanen for E6 Megården-Mørsvikbotn ble vedtatt av Sørfold kommune i november 2016. På Statens Vegvesen sine sider kan vi lese at det var klart for byggestart i 2018. Daværende samferdselssjef Torbjørn Naimak sa da at i tillegg til å oppfylle EUs krav for tunellsikkerhet, vil nye E6 gjennom Sørfold gi Nord-Norge et betydelig samferdselsløft. Videre uttalte han at den sikrer langt bedre framkommelighet, kortere reisevei og ikke minst en sikrere ferdsel.
Nå har det gått 5 statsbudsjett siden 2018-budsjettet og fortsatt er ikke spaden satt i jorda. Hva i all verden har i alle disse årene og nå det neste trumfet dette prosjektet?
På Regjeringa.no kan vi lese at Regjeringen prioriterer et trygt og fremkommelig veinett i hele landet og at det er 3 store prosjekter som prioriteres i 2023; Berkåk-Vindåsliene (Trøndelag), Storhove-Øyer (Innlandet) og Sørelva-Borkamo (Nordland). Betyr dette at disse 3 veiene er verre enn strekningen Megården- Mørsvikbotn? Når kan vi forvente at Megården -Mørsvikbotn blir prioritert?
Vi ber ikke om flere felts vei med høy fart. Vi ber om vei etter dagens standard der biler kan passere hverandre i motsatt retning uten fare for å skade hverandre eller kollidere. Vi ber om kurvatur på svinger som reduserer faren for ulykker. Vi ber om tuneller som imøtekommer krav i regelverk. Vi ber bare om en tryggere vei.