Av: Øystein Mathisen, stortingsrepresentant Arbeiderpartiet
Det er svært gledelig å se at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun går i front for å få kontroll på mobilbruken i skolen, gjennom å gi tydelige retningslinjer som nå følges opp over hele landet. En undersøkelse fra Spørsmål til Skole-Norge viser at hele 96 prosent av grunnskolene nå har innført restriksjoner på mobilbruk. Det er et tydelig signal om at skolene tar utfordringen på alvor. Mobiltelefonen og sosiale medier stjeler oppmerksomheten og forstyrrer læringsmiljøet. Derfor er det svært positivt at stadig flere skoler velger å innføre mobilfrie skoledager. Dette er et tiltak som får støtte fra lærere, foreldre og elever. Skoler melder om gode erfaringer etter å ha innført mobilforbud. Lærere rapporterer om bedre konsentrasjon og mer ro i klasserommet, og mange elever opplever det som en lettelse å få en pause fra skjermen. Å få kontroll på mobilbruken handler ikke om å være mot teknologi eller digitale verktøy. Tvert imot. God bruk av digitale læremidler er en viktig del av fremtidens skole. Samtidig må vi finne en balanse, der også den fysiske boka har sin naturlige plass. Det er i møtet mellom det digitale og det analoge at den beste læringen ofte skjer. Læreren må ha metodefrihet og kunne bruke de verktøyene som fungerer best – enten det er digitale hjelpemidler, tavle eller lærebok. Det gir rom for å tilpasse undervisningen ut fra både tema og elevgruppe. Dette handler om å gi læreren tillit og elevene det beste utgangspunktet for læring. At skoler over hele landet nå tar grep, med støtte fra en tydelig og handlekraftig kunnskapsminister, lover godt for norsk skole. En mobilfri skolehverdag gir mer ro, bedre konsentrasjon og økt læring.
Øystein Mathisen, stortingsrepresentant Arbeiderpartiet. Foto: Privat
Mobilfrie skoler gir bedre læring
Dette innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og gir uttrykk for skribentens holdninger.