– Det gir oss en makt som vi skal bruke, sier den engasjerte nordlendingen som selv har valgt å stille seg i front i kampen for billigere drivstoff.
Frustrasjon og aggresjon
Han forteller om både frustrasjon og aggresjon i befolkningen etter at drivstoffutgiftene nærmer seg en dobling i løpet av de to siste årene.
– Dersom våre politikere mener alvor med at det skal bo folk i distriktene og at ikke alle skal klumpe seg rundt Oslo-gryta, der kollektivtrafikken funker rimelig greit, er de nødt til å agere nå. Vi har ikke tid til å vente på politikere som alltid serverer valgflesk, men glemmer tilbehøret. Oss vanlige folk med vanlige inntekter. Hvordan forventer de at folk skal leve?
Formanowski er opprørt. Så opprørt at han bruker ferien til å fronte aksjonen, som per skrivende stund har fått nesten 62.000 medlemmer. Og verveaksjonen pågår for fullt. For gruppa bak Drivstoffopprøret vil ha flest mulig i ryggen, slik at både organisasjoner som NAF og politikerne skjønner at de må jobbe hardere for sine innbyggere og medlemmer.
Drastisk til verks
– Vi går jo ganske drastisk til verks når vi oppfordrer medlemmer til å melde seg ut av NAF. Vi opplever nemlig at NAF er mer opptatt av folk med elektriske biler enn av oss som fortsatt kjører fossilt. Det er ikke slik at folk med et trylleslag kan gå over fra fossilt til elektrisk kjøretøy. Det er en prosess som tar mange år. I mellomtiden må regjeringen sørge for at det er mulig også for oss i distrikts-Norge å komme oss på butikken, på trening, til naboen to mil unna – eller til jobben ti mil unna. Slik oppleves det ikke nå.
Trygve Slagsvold Vedum
Formanowski bruker finansminister Trygve Slagsvold Vedum fra Senterpartiet som referanse og «garantist» for at bensinprisene ikke skulle overstige 17 kroner literen. Han ønsket et lavere utgiftsnivå tilpasset Norge. Dette sa han som leder av Sp i 2018. I regjering synes ikke Formanowski og co at Slagsvold Vedum legger inn trykket like hardt. Når prisene er over 27 kroner literen, er det svar godt nok.
– Vi har mange aksjoner og stunt på gang. En av dem er utmelding av NAF.
Til E24 sier finansministeren at han fastholder på strategien om å vente til høsten med å se på hva regjeringen kan gjøre med de høye drivstoffavgiftene.
Johannes Formanowski mener det er bedre å melde seg ut av NAF og bruke pengene til drivstoff. I et innlegg på Facebook spør han hva organisasjonen gjør for sine 500.000 medlemmer, og mener folk heller bør bruke pengene sine på drivstoff slik situasjonen er nå.
Vil vokse i kraft og makt
– Min motivasjon for å gjøre dette, er å representere «folk på gulvet» – folk med vanlige inntekter. Og de finnes også i byen. Nylig ble en pensjonist i Molde intervjuet av NRK. Han måtte velge hvor og når han skulle kjøre. Hans liv var blitt sterkt innskrenket av både høye drivstoffpriser og høye strømpriser. Slik kan ikke oljenasjonen Norge være kjent av. Dagens regjering vil få seg en kraftig bakoversveis ved neste valg dersom de ikke foretar seg noe nå. Drivstoffopprøret vil vokse både i medlemstall og dermed makt. De som representerer bileierne må også innse alvoret i situasjonen, og vende blikket og innsatsen inn mot de som sitter med makta. Vi er ikke bare et land med elbiler og skal eller kan heller ikke være det – på kort sikt, sier 59-åringen engasjert.
Jobber for kutt
NAF selv sier at de jobber for å kutte avgiftene på bensin og diesel.
– Vi øker presset på regjeringen for å få til avgiftskutt som monner på bensin og diesel. Med priser opp mot 30 kroner literen, mener vi drivstoffavgiftene må ned. Vi mener høye drivstoffpriser rammer distriktene hardest.
NAF sier videre at de er sterkt kritiske til regjeringens manglende handlekraft mot de galopperende drivstoffavgiftene. Kraftige avgiftskutt ville hjulpet bilistene i en tid hvor økende priser på strøm, matvarer og stigende renter slår hardt inn i privatøkonomien.
Haster
– I regjeringens egen plattform, Hurdalsplattformen, lovet de å kutte avgifter som rammer vanlige folk, slik som drivstoffavgiftene. Så langt har de ikke levert. Avgiftskutt haster, mener vi. På ett år har drivstoffprisene økt opp mot 40 prosent, og nærmer seg 30 kroner literen. Store deler av drivstoffprisene er avgifter. Vi har foreslått en tiltakspakke som vil få ned belastningen på bilistene. Regjeringen burde følge andre land i Europa, som alle har iverksatt tiltak mot de galopperende prisene, sier Nordens største interesseorganisasjon for bileiere på sin hjemmeside.