Det var her inspirasjonen for å lage egen TikTok oppstod, og kort tid etter begynte Hamarøyværingen å poste eget innhold under navnet «Bengineering». Han merket fort at det traff mange med stort engasjement, høye seertall og likes. Innholdet handler for det meste om livet, i form av vlogging av dagene sine både foran og bak kulissene. Eksempler fra innhold er vlogger om en dag på jobb som lærer, hvordan han trener, eller han reiser. Noen av signaturseriene på kanalen er blant annet «fysiske tester», hvor han prøver ut fysiske krav for å komme inn i ulike grener som militæret og politihøyskolen.
– Målgruppen er rettet mot personer som er mellom 15 og 30 år, med interesse for trening, reising eller skole. Sett på demografisk statistikk er det også der jeg treffer best, selv om jeg vet det også er yngre og eldre som følger med, forteller 24-åringen.
Bidra til forståelse om læreryrket
Benjamin ble ferdigutdannet som lærer i 2023, og har jobbet med det siden. Han håper og tenker at videoene kan bidra til økt forståelse for hva det å være lærer faktisk innebærer, både på jobb og fritiden. På selve jobben får man kanskje mer innsikt om at lærere ikke kun har undervisning, men også møter, forarbeid, etterarbeid og selvfølgelig av hva som faktisk skjer i timene.
– Jeg føler mange ser på lærere som personer man finner på skolen, og at det er der hele livet til en lærer omringes. Ved å dele resten av livet mitt i tillegg, med perspektiv fra en ung person i 20-årene, så føler jeg at jeg bidrar til å sette ett ansikt på at lærere er vanlige personer de også, forklarer Benjamin.
Læreryrket er ett av yrkene i Norge hvor det stilles store forventninger til å holde kortene rene og å stå frem som et godt forbilde. Derfor kan det være utfordrende når man velger å dele fra privatlivet. Dette er forståelig, da man som lærer har et ansvar og stor innflytelse på barn og ungdom. På bakgrunn av dette tar 24-åringen aktive vurderinger og tenker seg om flere ganger før han poster noe, samtidig som han tenker at det skal være grunnlag for å vise den ekte deler av livet sitt, tiltros for jobben som lærer.
– Selv om jeg for det meste viser frem et slags «forbilde» aspekt ved livet som jobben, trening eller andre utfordringer, så er jeg bare en vanlig gutt i 20 årene som gjør det vanlige 20-åringer gjør. Jeg henger med venner, drar på fest og konserter og jeg gjør feil. Dette er ekte deler av livet bak fasaden som jeg ønsker at folk skal kunne se og kjenne seg igjen i. Ingen er perfekte, og det virker som at folk setter pris på denne ærligheten, forteller Hamarøyværingen.
Givende
Noe av det mest givende 24-åringen opplever på TikTok er å se at han inspirerer andre med egne erfaringer og interesser. Han har fått flere meldinger fra seere, som tyder på at de setter pris på innholdet. Hamarøyværingen opplever blant annet å få meldinger av eksempel videregående elever som ønsker å utdanne seg til lærere, lærerstudenter som sliter med «praksissjokk», unge voksne som ønsker å begynne å trene, og foreldre som søker støtte til barnet sitt som har skolevansker.
– Det har vært en enorm arena for personlig utvikling. Jeg lærer noe om meg selv hver dag, komforsonen brytes ofte, og strekkes lengre og lengre. Det er noe med å tørre å skulle by på seg selv, og skille seg litt ut, særlig i Norge. Jeg håper jeg kan bidra til å inspirere og gi verdi til seerne gjennom det jeg gjør. Enten om det er inspirasjon til læreryrket, motivasjon til å være fysisk aktiv eller å bryte komfortsoner gjennom å tørre å skille seg ut, avrunder Benjamin.