– Vi erkjenner at langt fra alt har blitt gjort riktig siden skolen ble grunnlagt i 1975. Skolen skal fra nå av jobbe målrettet med å bli en trygg og god skole for alle, sier Lisbeth Øgsnes som ble rektor på skolen i mars i fjor.
Edward Paulsen, tidligere elev ved skolen, uttalte til NRK i 2022 at han fikk beskjed om ikke å snakke samisk på skolen. Senere samme år sto en gruppe samiske elever frem i vår avis: – Det er veldig utfordrende å være elever med samisk bakgrunn ved denne skolen.Oppfølging av sannhets- og forsoningskommisjonens rapport
Sannhets- og forsoningskommisjonen leverte sin sluttrapport til Stortinget 1. juni 2023, som dokumenterer store og alvorlige konsekvenser av fornorskningspolitikken for lulesamene i Nord-Salten. – I 150 år har skolene vært med på den statlige undertrykkingen av samene. Vi må åpne øynene for at også Knut Hamsun js./vgs. har vært en del av denne statlige politikken, sier Øgsnes. Rektoren mener det er helt nødvendig at alle tar et selvstendig ansvar for å ta oppgjør meg egen historie og praksis, og slik legger til rette for forsoning. – Dette ansvaret vil Knut Hamsun vgs. ta og vi har derfor invitert enkeltpersoner til å fortelle om egne erfaringer i møte med fornorskningspolitikk og urett, og da spesielt det som er knyttet til deres skolegang, sier Øgsnes.To folk, to rettigheter
Fylkesrådsleder i Nordland, Svein Øien Eggesvik, viser til Kong Haralds uttalelser om at Norge er bygget på territoriet til to folk.En skole i endring
I 2020 ble Hamarøy en lulesamisk språkforvaltningskommune, noe som førte til at skolen innledet en omfattende snuoperasjon initiert av deler av kollegiet ifølge rektor. – Vi er fortsatt ikke i mål, men vi har kommet et godt stykke på vei. Blant annet er det nå etablert et lulesamisk språkmiljø på skolen som tar seg av lulesamiskundervisningen på vgs.- nivå i hele Nordland, enten som stedlig eller som fjernundervisning, sier rektoren. Skolen har også programfag i samisk historie og samfunn, og er av fylkestinget utpekt som lulesamisk ressursskole i Nordland. – Det er på grunn av språkmiljøet, men også fordi skolen kan bistå andre videregående skoler med tips om hvordan man kan ivareta det samiske i undervisning og i skolehverdagen, sier Eggesvik. Ressursskolen skal også bidra til å styrke samiske elevers kultur og identitet. Dette gjør de blant annet gjennom ERASMUS-samarbeid med Lapplands gymnasium i lulesamisk område i Sverige og ved å være en UNESCO-skole.