Ariske Maur inntok rockescenen på starten av 90-tallet. Fv. Lars Skoglund, Nils Valle, Dag Folkestad, Eirik Andre Hopland og Øyvind Herseth Kaldestad i front. Foto: Privat

30 år som Ariske Maur: –⁠ Vi ser på oss selv som et humorband som elsker nødrim

Med mentalt ustabil søppelpønk erobret hamarøybandet, Ariske Maur, den nordnorske rockescenen på starten av 90-tallet. Nå er alt låtematerialet digitalisert og utgitt på diverse strømmetjenester.


Ariske Maur så dagens lys 21. juni 1991, i en garasje i Knut Hamsuns vei på Oppeid. Bandet, bestående av Lars Skoglund på trommer, Nils Valle på vokal, Dag Folkestad på gitar, Øyvind Herseth Kaldestad på bass og tidligere kommunedirektør i Hamarøy, Eirik Andre Hopland på orgel, produserte på starten av 90-tallet demo etter demo, høstet lovord og ble for mange et kultband som blant annet gjestet NRK P3 og Roxrevyen. Gruppa deltok gjentatte ganger på Rock mot rus på Andøya, oppnådde gode plasseringer, og ble under fjorårets digitale korona-variant trukket frem som legender av arrangementet. 

I forbindelse med jubileet er alt låtmaterialet digitalisert og utgitt på diverse strømmetjenester. I den forbindelse har NordSalten Avis tatt en prat med bandets gitarist, Dag Folkestad.

– Det hele startet med at vi ikke hadde noe bedre å finne på. En sen fredagskveld, 21. juni 1991, hadde vi vår aller første øving, med påfølgende innspilling av våre tre første låter dagen etterpå. Innspillinga fant sted på Hamarøy Sentralskole med en firespors kassettopptaker, forteller gitaristen. 

Humor og nødrim

Opphavet til bandnavnet er det ingen av medlemmene i dag som husker.

– Navnet Ariske Maur er det ingen som vet hvor kommer fra. Det har egentlig ingen dypere betydning, men det høres morsomt ut og klinger bra. Som beskrevet i bandprofilen vår på Spotify, fokuserer vi på bilkjøring, kampsport og damer. Vi ser på oss selv som et humorband som elsker nødrim, sier Folkestad.

Og særlig en strofe har satt seg på minnet til gitaristen.

 – Han fikk tidenes strengeste straff - en natt med Conny Paff.

Totalslakt

De første demoene ble sendt inn til ulike anmeldere, og tilbakemeldingene var ikke helt av det gode slaget. Første demo, Ulan Bator, fikk totalslakt av JR Bruun i musikkavisen Puls, men anmelderen satte gjengen på sporet av hva de skulle spille: mentalt ustabil søppel-pønk. 

– Vi prøvde hele tiden å snu slike tilbakemeldinger til vår fordel. Vi bestemte oss for å leve opp til betegnelsene vi fikk i media. Vi fikk blod på tann. Etterhvert ble vi bedre og bedre. Vi var en god sammensetning, hadde det gøy, og produserte utrolig mye i løpet av de årene. 

Totalslakt ble det da musikkanmelder JR Bruun i Puls fikk tilgang på gruppas første demo, Ulan Bator. Foto: Privat

Etterhvert ble også opptaksutstyret bedre, og gruppa gav ut albumet En dag selvbetjening, som seg hør og bør, på kassett.

– En dag selvbetjening er også digitalisert, men vi publiserer den senere, da Anstaltens Bilruter trolig er vår beste innspilling rent lydmessig.

Godt dokumentert

Prosjektet er sjelden godt dokumentert takket være konfirmasjonspengene til vokalist Nils Valle, som gikk til innkjøp av et videokamera. 

– Nils var bandets vokalist og kameramann. Ironisk nok er han som frontmann ikke med på noen av opptakene, da han alltid var bak kamera. Vi har til og med opptak fra vår aller første øving og innspilling, og det er veldig kult at vi sammen med musikkutgivelsene også kan by på bonusmateriale i form av video. Vi ønsker jo å skape litt oppmerksomhet rundt det hele. Det er unikt at vi har så mye gammelt materiell og det er gøy å se hvordan man var den gang - ung, langhåret og naiv. 

Videomaterialet legges ut fortløpende på gruppas facebookside og Youtube-kanal samtidig med musikken. 

Nordlandskrefter

Flere har engasjert seg i gruppas nyeste prosjekt. Grafiker Lasse Marhaug fra Steigen står bak designet til albumcoverene, mens tysfjæringen Frode Stenseng har tatt seg av digitaliseringen gjennom sitt plateselskap Fattigmann REC.

– Det var Frode som satte oss på idéen om å gi ut musikken. Han spurte hvorfor vi ikke gir ut dette, og dermed var vi i gang. Både han og Lasse fikk betalt for arbeidet i form av en frokostpakke levert på døra, forteller en lattermild Folkestad. 

Dype røtter

I dag er ingen av bandmedlemmene bosatt på Hamarøy. Faktisk er det kun vokalisten Nils som fortsatt bor i Nord-Norge, nærmere bestemt Harstad, hvor han er overlege og spesialist i ortopedisk kirurgi. Eirik Andre Hopland flyttet nylig sørover med familien etter noen år som kommunedirektør i Hamarøy. Det er kun trommis Lars Skoglund som har livnært seg av musikken, og er en velrennomert komponist, utdannet i Nederland. Men røttene er dype og Hamarøy kan man aldri ta fra guttene. 

– Hamarøy på 90-tallet var et utrolig fint sted å vokse opp. Alt lå til rette for å utfolde seg kreativt og sentralskolen ble hyppig brukt, forteller Folkestad. På leggen har jeg tatovert tre maur, og på den ene underarmen har jeg et gitarriff som definerer Ariske Maur fordi det er så sært. I tillegg har jeg fått tatovert postnummeret til Hamarøy, 8294, på armen. Man kan si at Hamarøy og bandet bokstavelig talt har satt fysiske spor på kroppen. 

Jubileumsutgivelse: Anstaltens Bilruter ble tilgjengelig på Spotify og Apple Music 25. juni 2021. Foto: Privat

Ypperlig treningsmusikk

– Jeg gleder meg til utgivelsen, og det er gøy at det også er plass til musikk som dette på strømmetjenestene. Nå får jeg muligheten til å høre på Ariske Maur når jeg er ute å jogger. Bruker man musikken vår i kombinasjon med løping vil man bli veldig godt trent, for skal man holde takten, må man løpe fort, ler Folkestad.