Ønsker du å fotografere kveldsol (og ellers ta fine nattebilder vintersteid), er Buvåg i Hamarøy så absolutt stedet.
Og når Buvåg er som vakrest, da har du virkelige fine motiver. Her kan du boltre deg med fine solnedganger med Lofotveggen som staselig bakgrunn. Er du heldig kan du se Vestfjorden som en fjord full av gull, og vinterstid kan du formelig høre nordlyset sprake over deg. Kjør fra Hamsund og utover til Buvåg helt til steinbrua som fører ut til kaianleggene. Her kan du finne parkering for flere biler. Da er det bare å bevege seg i den retningen som gir deg best lys og motiver. Går du i vestlig retning utover den gressbelagte landtangen, vil du finne fine pytter som forgrunn. Dessverre er den flott lykta på holmen utenfor Buvåg forsvunnet. Den var kjekt å ha i forgrunnen. Går du mer i nordøstlig retning og på høyden nord for vågen, får du en flott utsikt over havna og vågen utover. Her er plassen for å ta nordlysbilder. Du kan fortsette utover mot Skagen, nord for Buvåg, da får du fine bilder av Buvåg der den ligger nedenfor den mektige Hamnestinden. Kjører du helt ut til kaiholmen, har du en fin plass og nyte medbrakt drikke og mat.