Av: Stortingsrepresentant Bård Ludvig Thorheim (H), 1.kandidat Nordland Fylkesting Marianne Dobak Kvensjø (H), Hamarøy Høyre Jan-Folke Sandnes (H) og ordførerkandidatene Truls Aanstad (Fauske H), Sten Robert Hansen (Sørfold H), Maren Sivertsen (Steigen H) og Lars Filip Paulsen (Hamarøy H)
Regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti synes å være «svært» fornøyde med å kunne sette av 25 millioner kroner til prosjektet E6 Megården–Mørsvikbotn i revidert nasjonalbudsjett 2023. Vel - det er mer enn kr.0 - men kan neppe ses på, som noe annet enn en unngåelse av å ta beslutninger – og mest sannsynlig bortkastede skattekroner og «tåke-legging». Hadde det vært en vilje til å sette dette på dagorden, med reell vilje til å prioritere en sårt tiltrengt oppgradering av E6 Fauske – Narvik, skulle det minimum vært bevilget 100 – 200 mill. kroner for å komme i gang igjen med videre prosjektering. Det har Høyre gjort ved å foreslå 50 mill. kr. i statsbudsjettet for 2022 og 50 mill. kr. for 2023. Det var naturlig for oss å følge opp når vi hadde vedtatt i NTP at denne veistrekningen skulle realiseres i første seksårsperiode. Dessverre har dagens regjering villet det annerledes. Så - 25 mill. kr. er etter sigende halvparten av det som var nødvendig i 2023 for å holde prosjektet «varmt». Hva får man for 25 mill. kroner?JO – mer frustrasjoner blant yrkessjåfører og befolkningen, som ikke har alternative veier å komme seg frem på. Selv om nye tungtveiende grunner er kommet frem det siste halvåret, evner ikke regjeringen å «ta tak» og prioritere. Et prosjekt som tidligere har hatt prosjekteringsmidler, og er prioritert i vedtatte Nasjonal Transportplan 2022-2033. Både Forsvarskommisjonen, Totalberedskapskommisjonen og det fagmilitære rådet fra Forsvarssjefen har pekt på hvor viktig E6 i Nord-Norge er for det norske Forsvaret. Hvor E6 gjennom Sørfold og Hamarøy er del av den dårligste fremkommelige strekningen på E6 i Nord-Norge. Det siste er godt dokumentert i Statens Vegvesen egen rapport – «Samfunnssikkerhet og Beredskap» -del 2, en delrapport i KVU Nord-Norge. Her er E6 Fauske – Narvik klassifisert dårligst på robusthet, redundans og restitusjon, og har dårligst totalscore blant strekningene i Nord-Norge. Det blir lite tillitsvekkende når Siv Mossleth, stortingsrepresentant for Nordland fra Senterpartiet uttaler – «Vi er ikke mange fra Nordland på Stortinget, men vi jobber på og får gjennomslag. Sørfoldstunnelene kommer snart» (sitat artikkel - NRK).
AP, SP og SV har et tungt ansvar for å vise at historien ikke gjentar seg. Det må de vise med enn langt tydeligere prioritering av E6 nord for Fauske. Dette er et nasjonalt anliggende, og ikke bare en Nordland-sak, som krever handling nå. I påvente av beslutninger påføres samfunn og næringslivet betydelige ekstrakostnader, og som om de ikke var høye nok fra før, dette sammen med en stor utrygghet ved å ferdes på strekningen.