Av Ove Strand
Vi var en delegasjon på tre politikere som var i Svolvær på fylkestinget 24.04 for å fortelle dem om utfordringene med FV835.
Vi dro over med båt t/r søndag ettermiddag for to audienser på 10 min hos hhv. opposisjonen og posisjonen på fylkestinget.

Der krevde vi at Steigen blir prioritert så tidlig som mulig i Regional Transportplan som skal vedtas av fylkestinget i juni. Vi ba fylket snarest (2023) komme i gang med prosjektering av veistrekningen Mortenstrand-Bogøy slik at vi får en vei vi kan ferdes trygt på. Vi visste og en video fra i vinter som beskriver kaoset når vogntogene sperrer veien pga det ikke er plass å passere hverandre på alle punkter.
Ettersom vår ordfører er medlem av fylkestinget var det varaordfører Wibeke Aasjord Juul som ledet delegasjonen, som i tillegg besto av leder i Steigen Arbeiderparti, Ove Strand, og leder i Steigen Senterparti, Rita Lorentzen. Rita var "innbytter" for Thomas Danielsen (Sp) fra arbeidsgruppa som har jobbet med dette.
Arbeidsgruppa har bestått av disse politikerne, Ordfører og Steigen Næringsforum v/Torben Marstrand samt Cermaq. Steigen Næringsforum har sammen med Steigen Kommune fått laget en rapport som viser den økende trafikken (ca 220.000 kjøretøy pr år) I 2033 forventes det 250.000 kjøretøy, ca. 23.000 av disse antas å være tunge næringskjøretøy. Rapporten viser og til den enorme verdiskapningen som skjer i Steigen. Bare i 2021 ble det eksportert sjømat fra Steigen Kommune til en verdi på over 3,5 milliarder, noe som tilsvarer 1.4 mill pr innbygger. Med gode logistikkløsninger kan denne produksjonsverdien økes til 7 milliarder årlig innen 2033.
– Hvis vi i 1990 klarte å bygge en 8km lang tunell og 10km helt ny trase langs Straumfjorden, bør vi over 30 år senere klare å fullføre veien inn til Bogen som er knutepunktet for næringstrafikken. En av nøklene til videre suksess i Steigen er det Nordland Fylkesting som nå sitter med, sa Ove Strand.