Siste
Aase Refsnes, ordfører Steigen kommune og Britt Kristoffersen Løksa, ordfører Hamarøy kommune. Foto: Privat

Hva vil vi med hurtigbåt?

Dette innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og gir uttrykk for skribentens holdninger.


Av: Aase Refsnes, ordfører Steigen kommune og Britt Kristoffersen Løksa, ordfører Hamarøy kommune

Når fylkestinget i Nordland nå møtes på Mo i Rana, legger flertallet av fylkespolitikerne opp til nok et samferdselskaos på hurtigbåt til sommeren som kommer. Vi snakker på vegne av to kommuner som er storforbrukere av hurtigbåt. Hvis fylkestinget ikke setter av penger til Nordlandsekspressen sin sommerrute neste år, vil vi forskuttere at dette vil bety nok en sommer med store utfordringer, når våre innbyggere blir stående på kaia, uten mulighet for alternativ transport.

Hamarøy og Steigen er to av fire kommuner i hele Nord-Norge med høyest verdiskapning pr. innbygger. Det kom nettopp frem i Sparebank1 Nord-Norges Konjunkturbarometer. Vi produserer mat og mineraler for eksport, og bidrar med mange titalls millioner kroner i inntekter også til fylkeskommunen. Hele Nordland nyter dermed godt av våre store bidrag til havbruksfondet, i tillegg til kraftproduksjon, innbyggertall i vekst, og skatteinntekter fra folk og næringsliv i Nord-Salten.

Steigen og Hamarøy går i motsatt retning av den typiske distriktskommuneutviklinga. Vi har befolkningsvekst, økt sysselsetting, og en betydelig verdiskaping, mot alle odds. Det betyr at mange, også yngre folk fra andre steder i Norge og verden, har bosatt seg og er i arbeid i våre kommuner. Men for å sikre at vi holder på denne gruppen, er vi helt avhengig at vi har muligheter til å komme oss frem og tilbake.

Vi må også minne på at vi er blant kommunene i landet som har lengst avstand til både sykehus og flyplass, og vi befinner oss i en del av landet der vi verken har jernbane eller omkjøringsveier. Med 3 til 4 timer som minimum normal reisetid gjennom E6 i Sørfold.

Vi er selvsagt veldig fornøyde med at arbeidet med ny E6 i Sørfold er i gang. Men vi går nå også inn i en fase på minimum 12 år fremover med veiarbeid, noe som vil ytterligere styrke hurtigbåten som raskt reisealternativ. Legger man til arbeidet i Ulvsvågskaret og del 2 av strekningen i Sørfold, som regjeringen har lovet skal starte opp sammen med gjennomføring av første del, blir det veiarbeid trolig til 2040. Det vil si at vi må påregne betraktelig lenger kjøretid mellom Nord-Salten og Bodø – opp mot 4-5 timer for mange lokalsamfunn i våre kommuner. En båt som tar 1-2,25 timer er da svært kjærkommen.

Fylkesrådet skal ha skryt for at de har lyttet til kysten og reversert mange av kuttene i hurtigbåttilbudet som ble innført i år. Dessverre har de enda ikke lagt inn penger for å reversere kuttet på den hurtigbåtruta som var mest lønnsom, nemlig NEX II sommer mellom Bodø, Steigen og Hamarøy. Sommerruta er en populær rute, for både turister og lokalbefolkning, og bidrar i stor grad til å avlaste den ordinære hurtigbåtruta mellom Bodø og Svolvær. Uten sommerruta vil vi stort sett ha kun én avgang pr dag for å komme oss både ut og inn av kommunene våre med hurtigbåt. Rekker du ikke båten, må du altså vente ett døgn til neste avgang. Ikke mange andre har det slik, verken i Nordland eller Norge.

Til NordSalten Avis 17.11.25 sier fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik, at for reiselivsaktørene i Steigen og Hamarøy er ikke hurtigbåten det eneste alternativet, noe som spiller inn i vurderingen. Samtidig sier fylkesråden i brev til Steigen kommune nær det motsatte, at veien er så lang at det ikke er noe godt alternativ å sette opp annen skyss dersom hurtigbåten ikke skulle gå. Forstå det den som kan. Vi tør mene at vi ikke har for mange alternativer. Og når NEX II sommer ikke går til sommeren, viser all erfaring at den ene ruta som går (vel og merke 6 timer senere på dagen) blir full og vel så det.

Så lurer vi på hvorfor denne argumentasjonen gjelder bare oss.  Det er selvsagt mulig å både ta tog og bil til Mo i Rana, men vi er vel alle enig om at de også skal ha flyrute mellom stedene. Det samme gjelder også mange andre steder.

Når båten i sommer blir full, vil det gå ut over de fastboende først og fremst. Turistene, kjærkomne gjester som bidrar til verdiskaping, kan booke i god tid. Vi som bor her, har imidlertid reisebehov utover det som lar seg forutse og planlegge. Det er vi som blir stående igjen på kaia.

Vi ser positivt på at fylkesrådet er opptatt av beboerbevis og beboerrabatt når de uttaler seg om flytilbudet i Nordland. Vi regner da med at de også inkluderer dette i sine egne tjenester, for å bidra til å finansiere et svært populært reisetilbud. Vi er helt sikre på at det reiselivet vi ser nå, kun er starten for Steigen og Hamarøy.

Vi vet at vi kommer til å fortsette å tiltrekke oss turister fra hele verden, hvis det legges opp til at man kommer seg hit. Da er det viktig at man sikrer forutsigbarhet for reiselivet som har satset langs kysten og at både besøkende og innbyggerne kan benytte seg av tilbudet, for å sikre flest mulig på hurtigbåten.

VI håper fylkespolitikerne vil være med på veksten, i både verdiskapning og folketall som Nord-Salten bidrar til. Da må de sikre at vi har grunnleggende samferdsel, og da må hurtigbåten i sommer også gå. Vi har planer om at denne veksten skal fortsette, men da er vi helt avhengig av kloke politikere hos Nordland Fylkeskommune.

Hva tenker du
NordSalten Avis oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.

Les også