Siste
Til venstre tettstedet Laukvik og Nordfolda innover. Foto: Kjell Fredriksen
Turspalta med Kjell Fredriksen

Tur til Haggerknubben

Kjell Fredriksen, friluftslivsentusiast og fotograf gir deg sine beste turtips tilpasset årstida. Ble du inspirert av turen?

Denne gangen tar jeg dere med til Haggerknubben vest for Laukvika. Det er en kort og grei tur som byr på en nydelig utsikt over Nordfoldfjorden med tilgrensede fjordarmer.

Like før du kommer til tettstedet Nordfold, tar du av til høyre og kjører til Laukvika, det vil si så langt som veien går. Det blir cirka 15 kilometer.

Turfakta

• Enkel og grei tur på ca. 800 meter
  • Større barn går lett denne turen
  • Stedvis noe bløtt
  • Nydelig utsikt i alle retninger
Du kan parkere ved snuplassen her i enden av veien eller ta til venstre i snuplassen og kjøre ned til naustene.

Gå så forbi naustene og på fin trebru over Storelva. Du passerer ei hytte og følger så den noe dårlige stien som igjen følger den gamle telefonlinja som går vestover.

Når du nærmer deg den lille høyden i vest - Haggerknubben, tar stien til venstre og om litt er det bare å følge ryggen oppover høyden.

På vestsiden er det noe luftig, så vær forsiktig hvis du går opp her og det er heftig vind.

Hvis det er tørrvær, kan du på retur følge fjæra. Det blir litt klyving og balansering, men det er fullt mulig å gå også her.

Debatt
NordSalten Avis oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.