Siste
Hamarøy Ungdomsråd og Rannus Kunto vil inspirere ungdom. Foto: Per-Inge Finnesen

Starter gründersamling for ungdom

Nytt tiltak skal gi ungdom en møteplass der de kan utvikle egne forretningsidéer.


Gründersamling Hamarøy er et nytt prosjekt som skal samle ungdom med interesse for å skape noe eget. Målet er å inspirere ungdom til å utvikle idéer og på sikt starte egne bedrifter.

– Vi ønsker å gi ungdom en lavterskel møteplass der de kan lære mer om entreprenørskap, og samtidig ha det sosialt og gøy, sier Rannus Kunto, som leder prosjektet på vegne av Hamarøy Ungdomsråd.

Samlingen skal skje utenfor skoletiden, og kombineres med besøk fra lokale gründere, innspill fra næringsaktører og samarbeid med blant andre Ungt Entreprenørskap og KPB (Kunnskapsparken Bodø). Første samling går av stabelen 25. september.

– Det er viktig for oss å koble ungdom på både næringsliv og utdanningsmiljøer. Når vi får høre ekte historier fra gründere og får konkrete verktøy til å jobbe med egne idéer, tror jeg det kan gi inspirasjon til mange, forteller Rannus.

Et meningsfullt tilbud

Hamarøy Ungdomsråd mener tilbudet fyller et hull i fritidstilbudet for ungdom i kommunen.

– Vi har få organiserte møteplasser der ungdom kan utforske interessene sine på denne måten. Med gründersamlingen får vi en arena som både engasjerer og bygger kompetanse, sier Rannus.

På sikt ønsker prosjektet å bidra til en sterkere gründerkultur i kommunen.

– Vi håper dette kan være starten på noe som varer, og at ungdom i Hamarøy får tro på at de kan skape sine egne muligheter her hjemme, understreker Rannus.

Samarbeid og lokal forankring

Bak prosjektet står Hamarøy Ungdomsråd som arrangør, i samarbeid med Hamarøy kommune, Hamarøy Næringsforening, KPB (Kunnskapsparken Bodø) og Ungt Entreprenørskap. Lokale gründere vil også trekkes inn som bidragsytere.

– Det betyr mye å ha med samarbeidspartnere som både kan støtte og bidra med erfaring. Det gir samlingen mer tyngde, og gjør at vi kan tilby ungdommene noe ekstra, sier Rannus.

Ungdomsrådet behandlet prosjektet i sitt møte 5. mai, og er nå i gang med planlegging og gjennomføring.

– Målet vårt er å etablere en stabil og engasjert deltakergruppe. Hvis vi lykkes med det, kan dette gi ringvirkninger i hele kommunen, avslutter Rannus.

Hva tenker du
NordSalten Avis oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.
Les også