Siste
SALTENORDFØRERE: Aase Refsnes og Britt Kristoffersen Løksa med flere ordførere tar til ordet i dette debattinnlegget. Foto: Privat

Det minste vi forventer er en hurtigbåt som går!

Dette innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og gir uttrykk for skribentens holdninger.


Av: Andre Kristoffersen, ordfører Beiarn, Odd-Emil Ingebrigtsen, ordfører Bodø, Marlen Randall Berg, ordfører Fauske, Bjørn Magne Pedersen, ordfører Gildeskål, Britt Kristoffersen Løksa, ordfører Hamarøy, Sigurd Stormo, ordfører Meløy, Inger Monsen, ordfører Rødøy, Runar Jensen, ordfører Saltdal, Aase Refsnes, ordfører Steigen, Kolbjørn Mathisen, ordfører Sørfold

Vi, ordførerne i de ti Salten-kommunene, reagerer kraftig på vedtaket om å kutte i hurtigbåttilbudet langs kysten vår. Dette vedtaket innebærer at hurtigbåten ikke vil gå enkelte dager og vil få alvorlige konsekvenser for både bosetting, næringsliv og samfunnsutvikling i vår region. Det er helt uakseptabelt!

Nordlandsekspressen – vår kyst-E6
Hurtigbåttilbudet er ikke en luksus – det er en nødvendighet. Nordlandsekspressen (NEX) fungerer som vår kysts-E6 og knytter sammen kystsamfunnene i regionen. Den sikrer daglig pendling, tilgang til nødvendige tjenester, handel, skole- og studenttransport, samt transport av gods. I tillegg har hurtigbåten stor og økende betydning for turist- og besøksnæringen. Vedtaket om kutt i dette tilbudet vil få varige og irreversible konsekvenser. Små og store lokalsamfunn langs kysten mister forutsigbarheten i hverdagen, og næringslivet mister kritiske transportmuligheter som er avgjørende for eksistens, vekst og utvikling.

Alvorlige konsekvenser for bosetting og næringsliv
Dette er ikke bare et spørsmål om passasjertransport – det handler om fundamentale rammevilkår for næringslivet her vi bor og lever. Hurtigbåten sikrer logistikk, arbeidskraftmobilitet og verdiskaping.

Den økonomiske effekten av vedtaket er dessuten ikke utredet eller faglig forankret i saken i Fylkestinget, og fremstår i beste fall som uklar. Dette er en beslutning uten reell konsekvensanalyse, men med store negative følger for samfunnene våre. Det er viktig å huske at verdiene som fordeles fra fylkeshuset, i stor grad skapes langs kysten og legger grunnlaget for fylkets økonomi og sysselsetting. 

For skoleelever, studenter og arbeidspendlere betyr kuttene at daglige reiser blir umulige. Dette vil svekke regionens attraktivitet og tvinge flere til å flytte nærmere sentrale knutepunkter. Reiselivet, som er bygd rundt båtforbindelsene, vil også rammes hardt. Våre kommuner og bedrifter legger ned betydelig arbeid i utviklingen av en Masterplan for reiseliv, i tråd med Nordland fylkeskommunes reiselivsstrategi. En reduksjon i båttilbudet vil undergrave dette arbeidet og gjøre det vanskeligere å skape arbeidsplasser og attraktive lokalsamfunn.

Bodø som regionsenter – en avgjørende rolle
Bodø fungerer som et naturlig kommunikasjonsnav og fylkeshovedstad. Hurtigbåttilbudet er en helt grunnleggende tjeneste som innbyggerne forventer av fylkeskommunen, det er ikke urimelig. Å kutte i tilbudet vil i praksis føles som å "stenge veiene" én dag i uken – noe som ville vært utenkelig for veitransport, og som heller ikke kan aksepteres for sjøtransport.

Vi krever et daglig og fungerende tilbud
Vi ber fylkespolitikerne ta ansvar for regionens fremtid og prioritere løsninger som sikrer et forutsigbart og helårlig hurtigbåttilbud. Når vi nå er inne og kutter i beinet på helt nødvendig infrastruktur for et kystfylke som Nordland, svekkes grunnlaget for bosetting, næringsliv og verdiskaping.

Hurtigbåttilbudet er en livsnerve for hele kysten vår - og må være forutsigbart! 

Dette vedtaket må omgjøres!

Hva tenker du
NordSalten Avis oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.