Av May Valle, fylkestingsrepresentant Nordland Venstre, og Ida Gudding Johnsen, politisk nestleder Nordland Venstre.
Det begynner å bli en gjenganger at partiene som faktisk sitter på makta og pengesekken, men likevel ikke prioriterer E6, fremstår som strekningens høye beskytter i media. I dag var fylkesrådet igjen på radio i Nrk Nordland med sine krokodilletårer om E6. Denne gang v/fylkesrådslederen. Sist uke var det stortingsrepresentant Fagerås fra SV som var barmhjertig samferdselssamaritan. Det hjelper jo ingenting at AP, SP og SV i Nordland står frem og ønsker penger til E6 når de ikke makter å få regjeringen til å prioritere dette. Den ulykkesutsatte strekningen gjennom Sørfold lå inne i Solbergregjeringens statsbudsjett for 2022, men ble tatt ut av Støre og co i 2023. Den var altså inne - men ble tatt ut. Prosjektet er overmodent, og høyt prioritert av Statens Vegvesen. Det ligger inne i Nasjonal Transportplan. Det eneste som mangler er å få penger på statsbudsjettet. Det kan regjeringen og SV fikse når statsbudsjettet skal revideres denne våren. Strekningen ligger inne i Venstres alternative statsbudsjett. Det er vanskelig å ikke undre seg over at Venstre - uten representasjon fra Nordland på Stortinget - makter å finne plass til denne i budsjettet. Man skulle tro det ville være mulig også for AP, SP og SV - med tung representasjon fra den rødgrønne bastionen Nordland. Nordland Venstre fremmer også uttalelse om E6 i fylkestinget denne uken. Der knyttes den til EUs sikkerhetsdirektiv, som 12 av dagens 16 tunneller ikke tilfredsstiller - og til den nye forsvarspolitiske situasjonen.
E6 i Sørfold. Det står om liv
Meninger: Dette innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og gir uttrykk for skribentens holdninger.