Av: Artist Ella Marie Hætta Isaksen.
Vi står i en samisk brytningstid. Etter at Fosenaksjonene filleristet det norske selvbildet, viste en undersøkelse av Kantar at sympatien for urfolksrettigheter er mye høyere i den norske befolkningen i dag kontra under Alta-saken på 70- og 80-tallet. Samtidig vender den ene stjålne samiske trommen tilbake til Sápmi etter den andre. Samisk film opplever en internasjonal etterspørsel norske filmer bare kan drømme om, og mens Mari Boine triumferer i beste sendetid på Hver Gang Vi Møtes, behandler både Storting og Sameting en historisk rapport om sannhet og forsoning. Det er i det hele tatt mye som går vår vei, men likevel opplever jeg og mange andre samer at kampen vår er hardere enn noen gang. Hvorfor er det sånn? Skal man forstå dette, må man forstå og akseptere det aller mest grunnleggende faktum i alle urfolkskulturer: at landet er alt. Forrige uke var jeg på konsert med Jeremy Dutcher i Oslo. Jeremy er en urfolksmusiker fra Tobique First Nation i Canada, og på sitt språk sang han: «Så lenge det er et barn blant folket vårt, skal vi beskytte landet.». Det traff meg midt i hjertet, fordi jeg kjenner igjen dette som den viktigste oppgaven også til en same: å beskytte jorda, havet, skogen, vidda, fjorden og elvene, med et mål om å etterlate landet slik vi fant det. Kanskje er det ikke uttalt, men jeg tror mange av oss opplever at dersom vi ikke mestrer dette, mestrer vi heller ikke livet. Mange norske politikere liker å påstå at 40% av Norges landareal er reindriftsområder. Det er en feilaktig og polariserende vrangforestilling som har fått meg til å banke i bordet av raseri i TV-debatt. I disse påståtte 40 prosentene ligger nemlig flere storbyer, tettsteder, isbreer, innsjøer og en haug med annen infrastruktur som overhodet ikke egner seg som reinbeite. Ifølge en studie fra SSB er hele 89% av disse 40 prosentene påvirket av nedbygging, og dermed blir det reelle tallet på reindriftsområder bare 4,4% av Norges landareal. Disse feilaktige påstandene provoserer meg ikke bare fordi de maner frem samehets, men også fordi de avslører en særs kolonialistisk tankegang. Når våre folkevalgte velger å fremstille reindriftssamer som grådige for at de motsetter seg vindkraft, hyttefelt, kraftlinjer og gruver i egne beiteområder, legger de til grunn at Norge tilhører nordmenn og at samer kun er i disse områdene på lånt tid. Det er ikke bare en mistolking av historien, men også av grunnloven. «Uten landet, er vi ingenting.» er et utsagn jeg har hørt mang en gang i samiske miljøer. Det høres kanskje ut som en romantiserende overdrivelse, og ja – det handler på mange måter om det sjelelige, men det er også i aller høyeste grad konkret. Urfolk over hele verden er mer avhengig av primærnæringer enn de fleste andre, og derfor blir vi også ekstra sårbare for naturinngrep og klimaendringer. En ny vindpark i reinbeiteland kan på papiret ikke se så avgjørende ut, men det er alle de små og store inngrepene som til sammen utgjør en enorm trussel mot våre tradisjonelle levemåter. Og forsvinner reindrift, fiske og andre tradisjonelle måter å livnære seg på, forsvinner også språket og kulturen som er uløselig tilknyttet levebrødet. Kampen om å bevare landområder blir derfor så ekstremt personlig. Vi kjemper i bunn og grunn for vår egen eksistens. Når det pågår et menneskerettighetsbrudd på Fosen, og det skal åpnes gruver overalt hvor det finnes mineralforekomster, er det ikke engang et plaster på såret at samisk kultur blir mer og mer populært. Det er som å stå i spagat. På den ene siden blir vi applaudert frem for våre unike kulturuttrykk, og på den andre siden blir våre grunnleggende rettigheter overkjørt. Det er vanskelig å glise på rød løper hvis hjertet blør, og selv om det er stas å bli gjort stas på, er det ingen applaus som kan reparere et menneskerettighetsbrudd.Kronikkforfatter Ella Marie Hætta Isaksen. Foto: Mads Suhr Pettersen.
Anerkjenn jorda du står på!
Meninger: Dette innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og gir uttrykk for skribentens holdninger.