Trafikken omdirigeres til Drag-Kjøpsvik.
Statens Vegvesen og entreprenøren PEAB bygger om de fire fergeleiene i Tysfjorden. I fjor høst var sambandet Drag–Kjøpsvik stengt i to måneder, mens all trafikk nord-sør gikk over Bognes-Skarberget.To ferger
Nå er altså situasjonen snudd, og all trafikk styres nå til sambandet Riksveg 827 Drag–Kjøpsvik, der det er satt inn to ferger som tar unna trafikken. Vegvesenet sier i en pressemelding at de er nødt til å stenge ett og ett av de to fergesambandene i perioder for å få gjennomført helt nødvendig arbeid. På E6 blir omkjøringen skiltet med lystavle ved Dragskrysset i sør og ved Sætran i Efjord i nord. Når bare ett samband er åpent, betjenes det med to ferger. Det betyr at indre Tysfjord for tiden trafikkeres av både MF Hamarøy og MF Vardehorn.El-ferjer
Ombyggingen er et ledd i det grønne skiftet. Når fergeleiene står ferdig i desember i år, setter Statens Vegvesen inn nullutslippsferger; såkalte El-ferjer i begge samband. Ombyggingen vil også gi bedre og sikrere trafikkavvikling. Det bygges samtidig servicebygg med oppholdsrom og toalettfasiliteter som er tilrettelagt for alle reisende.– Kjør forsiktig
Vegvesenet oppfordrer alle bilister om å kjøre ekstra forsiktig langs Riksveg 827 nå som to ferger trafikkerer strekningen. Flere fergeavganger betyr også økt trafikk på veien, og trafikken kan i perioder gå tregere enn vanlig. – Senk farten, og vis særlig hensyn til skolebarn, andre myke trafikanter og de som jobber med å bygge de nye fergeleiene, sier Vegvesenet videre.