Siste
LADING: Ladefarten på 130 kilowatt er ikke av de beste, men Nissan forteller at Ariya skal ha en stabil ladekurve, hvilket betyr at den kan ta imot bra med strøm gjennom hele ladeprosessen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Ny elbil fra Nissan

Mer enn ti år etter at Leaf kom på markedet, er Nissan klar med sin neste elbilmodell for massemarkedet.


Nissan var svært tidlig ute med elbil. I 2010 kom Leaf, som i dag har solgt nær 600.000 eksemplarer på verdensbasis. Drøyt 70.000 av dem er i Norge. Bilen er en stor suksess for Nissan, men på den annen side har merket nærmest bare hatt ett bein å stå på de siste årene. Leaf sto for 95,5 prosent av merkets salg i Norge i fjor. Nå kan vekten snart fordeles noe mer, elbilen Ariya er nemlig på vei.

– De første bilene kommer i juni, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef hos den norske importøren, samtidig som han viser fram et par forproduksjonsutgaver.

PLASS: Det er god plass for passasjerene, men bagasjerommet på 415 liter er av de aller minste i klassen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Ariya plasserer seg midt i det populære familiesegmentet, med konkurrenter som Tesla Model Y og Skoda Enyaq. Bilen blir tilgjengelig med to forskjellige batteripakker og mulighet for to- eller firehjulsdrift. Den rimeligste versjonen, med startpris på 409.000 kroner, har en batteripakke på 63 kWt, forhjulstrekk og 36 mils oppgitt rekkevidde. Versjonen med batteri på 87 kWt blir tilgjengelig med trekk på både to og fire hjul, og rekkevidde fra 46 til 50 mil. Prisen starter på 499.000 for tohjulstrekk og 529.000 for firehjulstrekk.

ELEGANT: Justeringen av ventilasjon er løst på stilig vis med berøringsknapper som lyser opp når man starter bilen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Minst først

Innvendig har Nissan gitt bilen et premiumnivå, med vekt på stilig design og fine materialer, mens det ytre har en sporty profil med en coupéaktig silhuett. En prøvetur på en times tid ga et godt inntrykk uten at den skiller seg nevneverdig fra sine konkurrenter når det gjelder kjøreegenskaper.

Ifølge Marcussen kommer versjonen med det minste batteriet først, mens utgaven med det store skal være klar etter sommeren.

Som så mange andre produsenter er Nissan preget av mangelen på mikrobrikker, men importøren forventer likevel at de får en stor nok del av produksjonen til at det dekker det norske behovet i år.

 

Hva tenker du
NordSalten Avis oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.