Siste
Nordlandsekspressen. Arkivfoto

No må gammelpængan fram!

Dette innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og gir uttrykk for skribentens holdninger.


Av: Odd Steinar Åfar Viseth

Nordland fylkeskommune har nær 3 milliarder kr i overskudd de siste 5 årene. Hvorfor kutte Nordlandsekspressen?

Årsregnskapene fra Nordland fylkeskommune viser betydelige overskudd: 

2020: + 697 millioner kroner
2021: + 727 millioner kroner
2022: + 789 millioner kroner
2023: + 372 millioner kroner

(Kilde: Nordland fylkeskommune, nfk.no)

Tertialrapport 2 tyder på at det blir et betydelig overskudd også i 2024, nærmere 300 mill kr i pluss per 1/9-24. Samferdselssektoren går også i pluss. Nordland fylkeskommune klarer med andre ord ikke å bruke opp alle pengene sine. 

Fylkestinget har besluttet å kutte flere hundre avganger i Nordlandsekspressen fra og med 2025: Sommeravganger Bodø-Steigen-Hamarøy skal kuttes, lørdagstilbudet kuttes og Skrova og Svolvær mister tilbudet mellom august og juni.

De fleste kommuner budsjetterer med overskudd. Derfor er det et viktig poeng at Nordland fylkeskommunes faktiske overskudd også er vesentlig større enn det budsjetterte overskuddet i disse årene. 

Det ser rett og slett ut som at Nordland fylkeskommunes manglende evne til å budsjettere riktig nå fører til helt unødvendige kutt i den mest populære båtruta Nordlandsekspressen. For i beste fall å spare 3-4 millioner kroner. 

Hva tenker du
NordSalten Avis oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.