Av: Odd Steinar Åfar Viseth
Fylkesrådet i Nordland har fått med seg flertallet i Fylkestinget på å kutte mange avganger på Nordlandsekspressen, hovedruta på Nordlandskysten Svolvær - Bodø - Sandnessjøen. Dette er avganger som har mange passasjerer. Politikerne og befolkningen fikk ingen passasjertall før den store beslutningen, derfor har jeg behov for å formidle noen av tallene som jeg la fram for NHO for noen uker siden. Fylkestinget har vedtatt å kutte alle lørdagsavgangene. Bare lørdager midt på sommeren blir igjen. Mellom Svolvær og Bodø har Nordlandsekspressen i snitt 115 passasjerer per lørdag. Mellom Sandnessjøen og Bodø er snittet på 130 passasjerer per lørdag. De har vedtatt å slutte å kjøre Nordlandsekspressen til Svolvær i 9 av årets 12 måneder. Det betyr at Svolvær og Skrova mister ruta. Mer enn 9000 passasjerer mister tilbudet sitt. De to siste årene har antall reisende med Nordlandsekspressen til Svolvær økt med 37%. Det er altså en suksess som nå legges ned. Når Skutvik blir siste stopp blir det færre passasjerer på ruta. Skutvik er ikke en kai med mange reisende. Dermed står ruta lagelig til for hogg neste gang fylkesrådet vil kutte. De har også vedtatt å kutte den ekstra sommeravgangen Bodø - Steigen - Hamarøy i juni, juli og august (Nex2 Sommer). Tilbudet er populært fordi ruta gir folk i Nord-Salten muligheten til å ta en rask Bodø-tur og næringslivet får mulighet til å sende ansatte og kunder både klokka 11 og klokka 18. Derfor er det mellom 100 og 150 passasjerer hver dag på denne ruta. Båten som brukes i ruta er ledig i det aktuelle tidsrommet, og blir nå liggende ved kai i stedet. Fylkesråd for samferdsel har bekreftet at fylkeskommunens tap av billettinntekter fra kuttene ikke er regnet med. Fylkesrådet sier at kutt i Nordlandsekspressen skal spare 10 mill kr. Siden inntektstapet er mellom 6 og 7 mill. kr, er den virkelige besparelsen bare 3-4 mill kr. Kilde for tallene er Nordland fylkeskommune, men det krever en del regnearbeid å komme fram til passasjertall per avgang, fordi fylkeskommunens statistikk er så mangelfull. Men det er en annen sak. Hovedpoenget mitt er at fylkesrådet i Nordland vil legge ned ruter med mange passasjerer, og at fylkesrådet har "glemt" å regne med at disse passasjerene betaler for reisa. Dermed sparer ikke fylkeskommunen 10 mill kr, men i beste fall 3-4 mill per år. Det er lite penger for å påføre så store ulemper på lokalbefolkningen, næringslivet og kommunene på Nordlandskysten.
Nordlandsekspressen. Arkivfoto
Båtkutt rammer mange
Dette innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og gir uttrykk for skribentens holdninger.