Av: Arne Hanssen
Nordlands fylkeskommune bidrar til fraflytting og mindre tilreisende til Steigen!
En påstand som etter min mening har de riktige ingredienser til at dette kan bli virkelighet.
Når kommunikasjoner blir samtaleemne og en utfordring i stor grad, både for fastboende og tilreisende, bidrar Nordland fylke til frustrasjon og usikkerhet.
Båter blir innstilte, med begrunnelse i mannskapsmangel, sykdom og tekniske feil. Også på grunn av dårlig vær.
Reisende fra omkring liggende kommuner mister legetimer, som en ventet på i månedsvis. Er du tilreisende til fylket og båten er innstilt er prisen på leiebil fra Bodø til Steigen som prisen på et avdrag av et relativt stort boliglån.
Hurtigbåttilbudet fungerer kort og godt ikke tilfredsstillende.
Politikerne bør ta denne diskusjonen og sette standarder for et tilfredsstillende tilbud til befolkningen. Fylkeskommunen bør sørge for prioritert finansiering. Avtalen med transportør og de retningslinjene som skal følges må konkretiseres og få konsekvenser ved avvik. Ett av kravene bør være, er hurtigbåten innstilt av uansett grunn, forplikter transportørselskapet å sette opp buss på strekningen Bodø – Steigen, for eksempel.
Slik tilbudet fungerer i dag bidrar det til at folk ikke vil eller kan bo i distriktene. Næringslivet blir skadelidende, mennesker mister tilbud og kvaliteter som en ellers forventer å finne over hele landet. Klarer en å få bort usikkerheten åpner det også for regelmessig større trafikk, der folk reiser mer og benytter mindre eget transportmiddel, noe som igjen gir merinntekter til transportør.
Jeg «gråter ikke for min syke mor» men her noen selvopplevde eksempler.
I jula 2023 skulle vi til Steigen/Brennvika.
Adkomst Bodø klar for videre tur til Helnessund, da får vi beskjed om at hurtigbåten er innstilt. Det med en vindstyrke på 9 s/m. Det ble stilt spørsmål til grunnen uten å få noen gode forklaringer. Etter flere timers venting tok vi buss fra Bodø til Tømmernes, der måtte vi av!
Så var vi heldig og fikk bestilt oss bil, som kom fra Leines, for å hente oss! 1 times kjøring hver vei… Sånn kan det ikke være!
Ny tur til Steigen fredag 7. mars i år.
«Husk nå at båten kan være full», var tipsene vi fikk fra venner og kjente. Vi ble videre oppfordret til å installere en app som heter «Reis». Hva jeg mener om funksjonaliteten i denne appen, krever en egen avhandling.
Vi dro rett fra flyplassen om ettermiddagen 6. mars før Glimtkampen for å kjøpe billetter. Men NEI. Datasystemet var så gammelt at billetter til neste dags dato kunne ikke kjøpes, var beskjeden vi fikk på billettkontoret. Vi ble derfor oppfordret til å komme ned neste dag.
Neste dag fredag 7. mars stilte jeg på billettkontoret kl. 09.00 for å kjøpe billetter til båten som skulle gå kl. 15.00 samme dag. Beskjeden da var at det var tvilsomt om båten gikk… Hvorfor var min umiddelbare kommentar. Været var frisk bris. Svaret var mulig mannskapsmangel og muligheten for at båten måtte gå sørover i stedet. Vi skulle nordover.
Det ble ringt fra billettkontoret til skipperen mens jeg sto ved skranken. Det ble i samtalen ikke kommentert mannskapsmangel eller værsituasjonen, men derimot dreide samtalen seg om hvor mange passasjerer som skulle til Helnessund og hvor mange som skulle i retur samme dag.
Det får meg til å tenke:
Er det som oftest tekniske feil, mangler og været det blir skyldt på når båten ikke går, mens det egentlig er for få passasjerer som ligger bak vurderingen. Jeg bare spør!
La oss ikke dvele ved det. Uansett grunn er dette ikke godt nok. Nordland Fylkeskommune har ansvaret til å sørge for at fylkets befolkning får et tilfredsstillende tilbud gjennom året. Slik det er nå med de mange kanseleringene, som resulterer i store forsinkelser, tap i penger, tapte legetimer og frustrerte reisende er ingen tjent med, aller minst lokalbefolkningen. For næringslivet og de politikerne som bestreber seg på å bidra til vekst og bolyst i fylket er en slik situasjon svært skadelig.
Det er våre folkevalgte som har ansvaret for tilbudet!
Det er politikerne som legger føringene for hurtigbåttilbudet. Nordlands Fylkeskommune har ansvaret for at tilbudet blir finansiert og driftet på forsvarlig vis. Transportselskapet, som fylkeskommunen gjør avtale med, skal levere ifølge kontrakt og inngått avtale. Det betyr at båten skal gå i rute daglig til og fra Bodø.
Hindringen som kan stoppe tilbudet er været, og det skjer naturligvis. Er det tekniske feil er rederiet pliktig til å stille med ekstrabåt og opprettholde tilbudet, slik som det er langs hele vår langstrakte kyst i organiseringen av hurtigbåter og ferger. Heller ikke varierende passasjerantall skal være til hindring for stabile ruteavganger.
Men hurtigbåtdriften er organisert annerledes i Nordland.
Det som kan skape avvik i tjenestetilbudet i en slik organisering er når en fylkeskommune driver og samtidig eier båtene selv. Nordland Fylkeskommune eier hurtigbåtene selv, med unntak av fylkets ferger i de 23 fergesambandene. Ved å eie/drive hurtigbåtene selv, viser en rapport at fylket sparer penger.
Ulempene for oss som reisende oppstår når et fylke sitter ved «roret» som eier og transportør slik Nordland Fylke, og selv styrer avgangene slik de vil. Det gjelder om, når og hvor mange avganger det skal være i sambandet. Dette blir som bukken og havresekken. Det vil være lettere å skylde på utenforliggende forhold, som vær- forhold, mannskapsmangel, sykdom og tekniske feil for å spare penger. Det motsatte skjer når en leier en transportør som selv eier båtene. Da kan det settes langt større krav til stabilitet og konsekvenser når det oppstår situasjoner som skaper ustabilitet i sambandet. Etter min mening er det dette som er bakgrunnen, for at dagens hurtigbåttilbud varier så sterkt i kvalitet og stabilitet som det gjør i Nordland.
Det er krevende å være både reder og transportør og sørge for riktig operativt materiell til enhver tid. Denne krevende jobben mestrer kort og godt ikke en fylkeskommune. Da hjelper det ikke at en sparer 18% i året på en slik organisering, ifølge fylkesråd for transport - Bent-Joacim Bentzen.
(Båten gikk fredag 7. mars kl. 15. til Helnessund, i rute selvfølgelig)
Vi skal nå i retur fra Helnessund til Bodø tirsdag 18. mars. Det er meldt 10 til 14 s/m fra sørvest. Usikkerheten er der. Går båten fra Svolvær i denne vindstyrken? Må vi reise dagen før, for å igjen overnatte for å rekke flyet… (Vi besluttet å reise dagen før)
Men la oss ikke glemme det positive opp i dette. Glimtkampen på torsdagen var en stor opplevelse, noe som setter Bodø og Nordland på kartet. Møte med venner og dagene i Brennvika likeså. Det er slike opplevelser som skaper tilhørighet og bolyst og som gjør at vi prøver igjen.